beans

Veelgestelde vragen

Koffie

Kan de koffie ook gemalen verzonden worden?

Wij raden aan om de koffiebonen zoveel mogelijk in bonen aan te kopen. Koffie behoudt op deze manier langer zijn aroma. De beste garantie voor verse koffie is malen ‘on demand’. Indien je zelf niet in de mogelijkheid bent om  te malen, malen wij volgens de gewenste zetmethode. Kies daarom de juiste maalgraad bij een bestelling in onze webshop of zet bij de opmerkingen welke zetwijze je hanteert.

Hoe bewaren we de koffie het best?

Koffie wordt het best bewaard afgesloten van licht en lucht, op kamertemperatuur en in de originele verpakking. Onze verpakking is speciaal ontworpen om geen lucht en licht door te laten, is voorzien van een zipper en een éénrichtingsventiel. De gassen die ontstaan na het branden van de koffie kunnen uit de verpakking, maar er kan geen lucht aan de koffie komen. De koffie kan dus perfect in de huidige verpakking bewaard worden als deze telkens goed wordt afgesloten. Diepvries of ijskast zijn overbodig.

Hoe lang blijft de koffie goed? 

De koffie kan het best gedronken worden binnen een termijn van 30 dagen na branding. Daarna zal het aroma geleidelijk aan afnemen. Er staat telkens een THT-datum op onze verpakking.

Hoe zet/bereid ik mijn koffie het best?

Hét recept bestaat niet en alles is smaak- en persoonsgebonden. Idealiter is de verhouding koffie/water bij een klassieke filterkoffie 46g koffie op 1 liter water. De fijnheid van de maling speelt hierbij een heel belangrijke rol omdat we altijd op zoek gaan naar de ‘perfecte' extractie. Extractie is de mate waarin de oplosbare stoffen worden onttrokken aan de koffiebonen en oplossen in water. Te fijn gemalen koffie kan overextractie geven en bitter smaken. Te grof gemalen koffie kan onderextractie geven en zuur smaken. Ook spelen de watertemperatuur, de hoeveelheid koffie en de extractietijd een grote rol in het zoeken naar de juiste kop koffie. Vraag gerust meer advies in onze winkel of ga naar onze brewguide.

Wat is het verschil tussen 'classic' en 'specialty'?

Het kiezen tussen een classic en een specialty hangt af van je persoonlijke voorkeur en van het soort koffie-ervaring dat je zoekt.
Wil je genieten van de veelzijdigheid van een classic of zoek je een unieke smaken van een specialty, beide opties bieden een boeiende en smaakvolle reis door de wereld van koffie!

De keuzemaker zet je alvast op weg.

CLASSIC
• Onze classics zijn een combinatie van koffiebonen uit verschillende regio's. Deze mix werd zorgvuldig uitgekozen om een uniek smaakprofiel te creëren dat consistent is, ongeacht de oogstomstandigheden.
• Classics zijn omniroast gebrand. Dat betekent dat ze geschikt zijn voor elke zetwijze.
• We streven naar een delicaat evenwicht tussen zoetheid, body en complexiteit. Dat evenwicht zorgt ervoor dat je koffie heerlijk smaakt, ongeacht welke zetmethode je kiest.
• Onze classics zijn het hele jaar door te koop in onze winkel en online.
• De meeste classics zijn blends. Maar we hebben ook twee ‘special beans’ in ons classic assortiment: peaberry en maragogype.

SPECIALTY
• Specialty coffee wordt geproduceerd van koffiebonen afkomstig uit één specifieke koffieplantage. Onze specialty coffee is single origin.
• Het land van herkomst, de hoogte, de variëteit, de verwerkingsmethode, en nog zoveel meer heeft invloed op de smaak van deze koffie. Op onze gekleurde etiketten vind je de info terug. De kleuren hangen samen met de uitgesproken smaak. Op die manier kun jij makkelijker een keuze maken.
• Afhankelijk van de beschikbaarheid bij onze koffieboeren wisselt het assortiment van onze specialty coffee. De specialty coffee is dus seizoensgebonden.

De seasonal blend draagt het label 'responsible sourced coffee'. Wat wordt daarmee bedoeld?

Onze seasonal blend draagt het IMPACT-label. Dit label komt van Sucafina's Responsible Sourcing-program.
Dit programma biedt zekerheid dat de weg die de koffie aflegt sociaal, economisch en ecologisch verantwoord is.
Dit staat voor:
- minder uitstoot
- duurzame mensenrechten
- verduurzaming van de landbouw
- leefbaar inkomen
- minder ontbossing
Samen bouwen we zo aan een duurzamere toekomst.

Elk seizoen hebben we een nieuwe seasonal blend. Pieter-Jan en Istvan selecteren hiervoor telkens zorgvuldig een mix van uitzonderlijke koffies.

Facturatie

Waar kan ik mijn factuur vinden?

Van elke online order wordt automatisch een factuur gemaakt. Zorg er in eerste instatie voor dat je zelf jouw facturatiegegevens ingevuld hebt in jouw uniek account.

De factuur kun je downloaden op volgende manieren:
• Downloaden via jouw account.
• Wanneer je de bevestigingsmail van jouw bestelling krijgt klik je op de link om jouw factuur te downloaden.